Svar: Udtrapning flaske 1 år
18. oktober 2020
Alder:
12 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som den helt rigtige beslutning, at introducere en godnatgrød, når jeres dreng ellers kunne drikke mellem 350-450 ml af flaske. Det er rigtig meget mælk på en gang! Og ja, det tyder på, at han havde behov for mere rigtig mad :)
Det lyder også som om, at I er kommet rigtig godt væk fra flasken før putning. Jeres dreng tilbydes godnatgrød i stedet - og får i følge jeres dagsplan lige nu vand sammen med grøden. Jeg vil foreslå, at I forsøger med lidt mme af en kop sammen med grøden, for at se om det kan gøre, at han så helt kan undvære mme sen aften.
Derudover skal I naturligvis overveje, hvor stor en mængde grød I giver ham - det er godt med grød, men det er vigtigt, at han ikke overspiser - og det kan være bedre, at han spiser lidt mindre grød og drikker mme af kop, end at han så vågner og søger flasken sen aften, fordi han reelt er tørstig og føler behov for sin mælk...
Når det så er sagt, så er det super godt, at I har fået skruet mængden af mme ned til 150 ml, og jeg tænker, at I gerne må skrue ham yderligere ned, men gerne over de næste 1-2 måneder. Der er altså tid nok til gradvist at vænne ham til, at han ikke længere behøver flaske på dette tidspunkt.
Mange børn stopper med den sene aftenflaske først og putteflasken til sidst. Men der er også børn, som trives bedst ved at gøre det omvendt, som er tilfældet hos jer - og det er helt okay :)
De fleste børn stopper helt med flaske i 13-15 måneders alderen, så I har tid nok til at vænne ham til ikke at behøve flasken kl 22-01 og netop skære mængden ned. Det vil være den bedste måde at stoppe på.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis I kan indføre lidt putteritualer ved putning om aftenen - f.eks. en puttebamse, sutteklud, slaskedukke eller lignende, også gerne bestemte kærtegn, beroligende ord, en godnatsang.. fordi I så kan berolige med dette, når han vågner omkring midnat. Det vil sige, at hans nuværende putteritual naturligt skal kunne bruges, når han vågner sen aften og på sigt derfor være med til at erstatte flasken. Den tryghed og genkendelighed, som flasken giver ham, skal altså erstattes af noget andet på sigt.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske